Referanse: Rehabilitering av sveitservilla i Oslo 2
"Fra slitt gammel dame til strålende dronning..."
Michael Wittwer og Ingjerd Mylius, eiere av sveitservillaen og oppragsgivere, intervjuet av en nabo som har fulgt med prosjektet på nært hold
Nå har jeg fulgt med deres rehabiliteringsprosjekt fra sidelinjen, men på nært hold, bokstavelig talt. Kan dere fortelle litt om huset og bakgrunnen for dette prosjektet?
Huset er fra 1889 og en virkelig sjeldenhet i Oslo. Dette er en av de siste trevillaene som ble oppført i Oslo i sveitserstil før bygging av trehus ble forbudt her på grunn av brannfare i byen. Dette er vel kanskje et av de veldig få trehusene fra denne tiden som er i fullstendig original stand - vinduene, rominndeling, stukkaturer, trapper etc. Bare inngangsdøren ble fornyet av sikkerhetsmessige hensikter. Vi har bodd her i 35 år og i vår regi har huset blitt pusset opp for 34 år siden og for 20 år siden. Så vi har en del erfaring med denne type oppussingsprosjekter, og én grunn for at vi har ventet så lenge denne gangen er at vi var usikre på om vi skulle endre fargesettingen eller la det bli som det var. En annen grunn var at vi gruet oss til dette prosjektet. Vi har anlagt en blomsterrik have rundt huset, og av erfaring vet vi at en slik oppussing kan ødelegge en hel hage-sesong. Men huset ble etterhvert i ganske dårlig forfatning og trengte hjelp. Vi valgte å bruke omtrent samme fargesetting - noe som vi fikk gode tilbakemeldinger fra våre naboer for.
Hvordan gikk dere frem for å velge leverandør?
Vi hentet inn 6 forskjellige tilbud på jobben. Vi visste veldig godt hva vi ønsket, og alle tilbydere fikk god anledning til å sette seg inn i oppgaven gjennom befaringer og diskusjoner. Vi ønsket at arbeidet skulle utføres på fast pris og hadde klare retningslinjer for tidsplan og kvalitet.
Hvorfor valgte dere AnleggsConsulting (AC) som total-leverandør for denne jobben?
Vi hadde 3 tilbud inne fra veletablerte norske leverandører og 3 fra leverandører med polsk profil. Tilbudene var ganske forskjellige, både prismessig og innholdsmessig, og det var også interessant å se hvor stor forskjell det var i dialogen med tilbyderne før de sendte tilbudet. AC differensierte seg vesentlig på alle punkter: Interessen for detaljene, forståelsen av hva vi ønsket å oppnå, rask og ryddig tilbakemelding på spørsmål. Mirek Mikos, som driver virksomheten, etablerte fra starten av et tillitsforhold med oss – vel vitende at et hus som dette ikke er et vanlig oppussingsobjekt, men noe med historisk sus som man ønsker å ta vare på for neste generasjon. Han gjorde det rett og slett veldig lett for oss å kjøpe hans tjenester. Utforming av kontrakten, som følger Standard Norge og er basert på Håndverkertjenesteloven, ble en veldig enkel prosess, som vi kunne gjøre mens vi var på ferie i Italia. Prismessig lå AC midt på treet, og godt under de norske tilbyderne. Han var dessuten den eneste som forsto at vårt krav faktisk var fast pris. Alle andre tok forskjellige forbehold om tilleggsarbeid for nødvendig trearbeid og annet, som skulle betales etter medgått tid. AC’s tilbud inneholdt i enkelthet en beskrivelse av nødvendige arbeidsprosesser, tidsplan, fast pris for material, stillas og arbeid + mva. Som sagt, det ble lett å velge Mirek og AC. Men det må tilføyes at Mirek som person selv var også ganske utslagsgivende ved valget. Han skapte tilliten. Som man sier: Business is personal …
Hva ville dere si er hovedkriteriene ved et slikt valg?
Som nevnt før, i uprioritert rekkefølge: Personlig inntrykk, kommunikasjon, innhold og utforming av tilbudet (pris, betalingsplan, tidsplan, detaljering av arbeidet), trygghet.
Hvordan var gjennomføring av prosjektet?
Vi har ikke ord. Jeg har jobbet i IT-bransjen i 40 år, med ansvar for små og meget store internasjonale prosjekter. Her kunne vi virkelig lære mye …
Alle våre bekymringer om blomsterbeder som blir trampet på, trær som blir ramponert av stillaskonstruksjoner, krav og fargekoder eller produktønsker som blir misforstått eller ignorert, forsinkelser, uvitenhet om hva som skjer, lumske overraskelser som krever ny prisdiskusjon og så videre, ble gjort til skamme.
Prosjektet startet presist den dagen det var avtalt. Arbeidsfolkene som kom var hyggelige og gjorde inntrykk. Det var folk som kunne jobben og som likte det de gjorde. Plantene ble behandlet med ytterste omhu, og det var rett og slett en ren glede å kunne oppleve rehabilitering av vårt gamle hus på en så positiv måte. Og Mirek, selve sjefen, han imponerte både som hardt arbeidende fagmann og formann med formidable lederegenskaper. Teamet hans og operasjonen fungerte som en velsmurt maskin, med en teamleder som til enhver tid hadde full kontroll over prosessen og alle detaljene. Kommunikasjonen med oss som kunde var 100% riktig. På en hyggelig måte sørget han for at vi til enhver tid var klar over prosessen, og at vi var samstemte på viktige detaljer i utførelsen av rehabiliteringen av huset. Tross alt, dette dreier seg om en historisk sveitservilla med en drøss av pynte-detaljer i tre-forkledningen som til dels måtte utbedres.
Vi er veldig fornøyd med sluttresultatet. Alle kan lett se at dette er profesjonelt utført arbeid. Men det vi også har sett er utgangspunktet, grunnarbeidet og måten de har restituert noen treverk-detaljer som hadde gått i stykker er var råtne. Måten de gjorde grunnarbeidet på minnet meg på den tiden jeg hadde en gammel mahogni-båt som flere ganger måtte pusses opp fra bunnen av. Dette var ikke bare skraping av løs maling som man kunne forvente seg. Her dreiet det seg om iherdig grunnarbeid på alle tenkelige måter for å kunne legge basen for et resultat som varer lenge.
Med andre ord: Det denne gjengen gjorde gikk langt over all forventning.
Det er jo alltid spennende med avslutningen av et slikt prosjekt. Holder de tempoet og engasjementet til siste vers eller re-allokerer de ressursene til nye prosjekter før de er ferdige, eller tar de snarveier for å bli ferdige på tiden, med synkende kvalitet som følge? I dette tilfellet snarere tvert imot. Prosjektet akselererte til et crescendo av detaljerte finjusteringer, med full innsats av alle involverte, og ble avsluttet eksakt som avtalt.
Jeg lurer på hvor ofte jeg har opplevd IT-prosjekter, selv i mitt eget firma med kvalitet som mantra, som kunne påberope seg at kunden fikk leveransen eksakt til avtalt tid, avtalt pris, god kvalitet og med en meget god kundeopplevelse …
Så, dere ble fornøyd med resultatet?
Hva mer kan vi si? Levert på avtalt tid, avtalt pris, god kvalitet og alt i alt langt, langt over forventning.
Jeg spurte Mirek hva som er viktigst for ham. Uten å nøle svarte han: Kvalitet. Det ordet omfatter jo ikke bare måten man male eller murer på, men nettopp alle leddene i en leveranse, fra tilbud til levert prosjekt, sluttproduktet og ikke minst kundetilfredshet. Hva nytter det å levere en godkjent malejobb hvis prosessen har vært kronglete og kunden er sur?
Vi snakker for tiden mye om betydningen av «Customer Experience» og IT-industrien tilbyr etter hvert avanserte «Customer Experience Management» systemer, som skal hjelpe til å gi kundene en positiv opplevelse av en tjenesteleveranse. De som utvikler disse systemene kunne godt ta en prat med Mirek om denne problemstillingen. Den er i grunnen veldig enkel.
For min del, når jeg skal finne en tjenesteleverandør innen den bransjen AC/Mirek representerer, så er jeg ganske sikker på at det blir nettopp Mirek igjen.
Takk, der høres virkelig ut at dere har vært veldig heldige med deres prosjekt og leverandør. Selv må jeg innrømme at jeg er mektig imponert over hvordan disse gutta har jobbet på deres hus. Aldri sett maken …
Onsequa explicaos numquam.
Consectetur adipisic eiusman incdus lbreore amagna aliqua venianoru exercation ullao laboris commedo consequa uisaute arciteco quisquam numquam modi tempora incidun labore magnam aliquam.
Copyright @ All Rights Reserved